Handleiding archiefbank Halle

Hou er rekening mee dat voorlopig  enkel de tekstaffiches WOI en de burgerlijke stand tot 1921 (geboorten), 1946 (huwelijken) en 1960 (overlijdens) aan de hand van zoektermen doorzoekbaar is. De achterliggende databank moet immers nog aangevuld worden. Wil je ons hierbij helpen? Indexeren is een leuk tijdverdrijf en kan van thuis uit. Neem zeker contact op via denast@halle.be.

 

 

Zoeken en uitgebreid zoeken: burgerlijke stand tot 1921 (geboorten), 1946 (huwelijken) en 1960 (overlijdens) en tekstaffiches

Hier zoek je zoals in google. In het zoekscherm linksboven kan je een zoekterm invullen. Klik daarna op het vergrootglas. Een zoekterm kan een naam, een voornaam of een jaartal zijn. Als je niet volledig zeker bent van je zoekterm gebruik je best een asterisk (*) of vraagteken (?) in de plaats van de letters waar je niet zeker van bent. Dit kan zowel bij het begin en/of het midden en/of het einde van de zoekterm.

Nog dit: gebruik bij het zoeken met een asterisk (*) of vraagteken (?) geen hoofdletters maar kleine letters.

Wanneer en * gebruiken:

Een asterisk (*) vervangt meerdere letters. Bijvoorbeeld: neri* als je twijfelt tussen Nerinkx en Nerinckx.

Het gebruik van een asterisk (*) kan ook handig zijn als je niet meteen iets vindt. Plaats je zoekterm dan eens tussen zo'n tekens en mogelijk krijg je nog meer resultaten.

Wanneer een ? gebruiken:

Een vraagteken (?) vervangt één letter. Bij twijfel over diakritische tekens (voorbeeld ç in François) gebruik je steeds een vraagteken. Bijvoorbeeld: Fran?ois.

Zoektermen combineren

De resultaten verschijnen in volgorde van het dichtst aanleunen bij de zoekterm(en). Bijvoorbeeld: Miseur Anna. Eerst krijg je de akten waarin zowel de naam Miseur als de voornaam Anna voorkomen, daarna de akten met enkel de naam Miseur en tenslotte die met de voornaam Anna. Indien je Anna Miseur ingeeft, wordt dit omgedraaid.

Het systeem maakt gebruik van synoniemen. Een voorbeeld: als je op Jan zoekt, krijg je ook mensen met de naam Jean of Joannes tussen de zoekresultaten. Als je iets tussen dubbele aanhalingstekens plaatst, bekom je enkel resultaten waar de zoekterm in voorkomt (eventueel als een deel van het resultaat. Bv. zoeken op "Viaene" zal De Viaene opleveren maar nooit Viane).

Let op uitzondering op de dubbele aanhalingstekens zijn de volgende stopwoorden: de, den, van en vanden. Die worden altijd in de resultaten weergegeven.

Optie: uitgebreid zoeken

Hier moet je in een keuzevenster aanklikken of je wenst te zoeken in de bevolkingsregisters, registers Burgerlijke Stand (geboorte-, huwelijks- of overlijdensakten), de college- of gemeenteraadsnotulen of de tekstaffiches Wereldoorlog I.  Bij elke keuze hoort een afzonderlijk zoekformulier met een aantal zoekvelden. Je bent niet verplicht om ze allemaal in te vullen. Bij de akten van de Burgerlijke Stand en de bevolkingsregisters heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om aan te geven in welke gemeente je wenst te zoeken. Ook een jaartal of een exacte datum kan worden ingegeven.

Bladeren: Bevolkingsboeken, overlijdensakten burgerlijke stand na 1960 en notulen van college en gemeenteraad

Uiterst links vind je de mappen 'Burgerlijke Stand' en 'Bevolking' en “Notulen college en gemeenteraad”. Door op het kruisje links daarvan te klikken, open je deze map en kan je zo steeds verder doorklikken tot op het niveau van de beelden.

Burgerlijke stand: zoek via de tafels of de tienjaarlijkse tafels. De tienjaarlijkse tafels staan chronologisch onderaan  per gemeente in aparte mappen. De jaarlijkse tafels vind je onderaan in het virtuele boek dat je inkijkt. De scans worden voorafgegaan door een T.

De bevolkingsboeken bevatten een naamindex in een aparte map, zodat je via deze index ook kunt zoeken op een naam. Folionummer slaat op het nummer van de register. De nummer van de scan komt overeen met de paginanummer van het boek.

Raadplegen

Indien een zoekvraag  resultaat oplevert, dan verschijnt dit overzicht per tien hits op het scherm. Je kan er voor kiezen om meer zoekresultaten te laten weergeven. In de linkermarge kan je alvast het resultaat verfijnen op soort akte of bevolkingsregister en op periode. Om een akte te raadplegen klik je op de resultaatregel of op de knop 'Ga naar bestand' uiterst rechts. Daarna wordt de boomstructuur aan de linkerkant geopend en verschijnt de gevraagde akte in de viewer, centraal op het scherm. In de rechtermarge komen gegevens uit deze akte in een aantal velden.

Links in de viewer bevindt zich een schuifbalk om in of uit te zoomen. Onder de schuifbalk heb je nog twee knoppen, namelijk de  knop om zelf een printzone te selecteren (meer daarover bij 'Afdrukken') en de knop om het beeld op 100% te krijgen. Rechtsboven de viewer vind je de icoontjes 'Toevoegen aan dossier' en 'printen' (zie verder).

Afdrukken

Druk rechtsboven op het printericoontje om de volledige pagina af te drukken.

Wens je maar een stuk van de pagina af te drukken?

Druk op de knop 'Kies printzone' onder de schuifbalk links in de viewer. Er verschijnt een kader met rode stippellijnen. Dit kader moet je verschuiven naar het vervolg van de akte. De grote van dit kader moet je horizontaal en verticaal uittrekken totdat je de volledige printzone hebt afgebakend. Je zorgt best ervoor dat je het formaat hebt van een staande of liggende A4. Daarna klik je op het printicoontje en wordt de geselecteerde printzone afgedrukt. De ervaring leert ons dat je de beste printkwaliteit hebt met een liggende A4.

Opslaan

Druk rechtsboven op het diskette icoontje.

Mijn dossier

Archiefbank Halle biedt de mogelijkheid om dossiers aan te maken (bv. per familietak of per soort onderzoek). In dergelijk dossier kan je geselecteerde akten/beelden onderbrengen. Het is niet nodig om vooraf een dossier aan te maken. Dit kan je doen op het moment dat je een akte in de viewer hebt die je in een dossier wilt stoppen. Hoe ga je te werk? Rechtsboven de viewer naast het printicoontje, staat het icoontje 'Bestand toevoegen aan Mijn Dossier''. Door erop te klikken start je de procedure om een dossier aan te maken en de akte aan een bestaand of nieuw dossier toe te voegen. Hierbij heb je de mogelijkheid om elke geselecteerde akte een eigen naam of code te geven. Hou er rekening mee dat indien informatie over twee pagina's/beelden is verspreid, dat je beide beelden moet opslaan om de volledige akte in je dossier te hebben.